Äntligen!!

Ja, finally...har jag o Eric bokat en semestervecka nu i höst - det blev slutligen Cypern och Fig Tree Bay som blev destinationen. Ett FFF + hotell, med jättefint poolområde, nära stad o strand :)

Jag kan inte uttrycka med ord hur mycket jag längtar efter att få åka bort med min älskling, bara han o jag i en hel vecka! Bara sola, bada, äta god mat o mysa....den semester vi aldrig fick i somras när vi jobbade båda två...

Har hittat en kattvakt till Stella oxå, min sambo Lovisa ställde upp så fort jag frågade, o jag vet att Stella får det jättebra med henne :) och Sanna hjälper säkert till på ett hörn hon med, Stella har verkligen charmat in sig hos varenda människa hon mött den här senaste veckan - återstår att se om hon lyckas med katten Roy o hunden Kira oxå!

Nu är jag matte!

Här kommer så slutligen lite bilder på min sötnos Stella: hon har lite smått börja känna sig hemma här i lägenheten i Umeå, dock ligger hon mest och sover, i mitt eller någon annans knä ;)

Och för tillfället så ligger hon o sover i mitt knä medans jag bloggar....

Post-bloggande no.3: Erics födelsedag

I onsdags, den 20 augusti, var det dags för min kära pojkvän att fylla 23. Puh, vad skönt att han oxå blev 23 - jag började ju känna mig gammal ;)
Jag gjorde en supergod, o supersnygg (eller hur?) blåbärstårta till honom.

Post-bloggande no.2 - Dragon Gate

Förra söndagen kom de resterande av Carlsson-syskonen: Lina, Patrik o Emil (som fått det i födelsedagspresent av syskonen att åka till Gävle för att besöka Dragon Gate o sedan Kinarestaurangen Lams Terass.

Alla syskonen Carlsson: Emil, Patrik, Erik åsså Lina

Utsikt över torget

Jag o Lina   Ngt tempel som stod på torget...

Gudinnestatyn som står på torget   Hotellet, som ännu inte är färdigbyggt, men som när det är klart ska ha 56 rum, ett rum för varje provins i Kina.

Våran guide...som ständigt sa: "välkommen" och "hejsan" - äh det är svårt att förklara för nån som inte va där ;)
Museet har även en replika av terracottaarmén som finns i Kina Ingen soldat ska vara den andra lik, men jag vet inte jag om det var så.....  :)

Våran guide i det som ska vara hotellets reception senare när hotellet öppnar, o en vacker guldtron ( jag har sett den riktiga i Förbjudna Staden i Bejing också )

I lobbyn finns även två kopparsnitt på var sida av entren: ett över Stockholm o på andra sidan ett över Kinesiska muren.

Söta pandastatyer vid miniatyren av Kinesiska muren Snygga lampor inuti museet

En Kinesisk bärstol En skräckinjagande soldat....

Sen bar det av inåt Gävle för att äta på Lams Terass - en mkt trevlig dag med 4/6 av familjen Carlsson!

Post-bloggande no.1

Ojojoj...vad mkt som har hänt den senaste veckan! Dags att post-blogga lite för att uppdatera vad jag har haft för mig:

Förra lördan, när Eric va på besök hos mig i Gävle, åkte vi till
Furuvik....Eric ville kolla på fortet :)

En liten silkesapa O en get som försökte rymma ;)

En glad Eric som snart ska få besöka fortet....
Ja, det va en trevlig dag i Furuvik - trots att det regnade!

Redan fredag...

Dagen började toppen - jag o min kusin Lina var o simmade på Fjärran Höjder. Som vanligt när vi ses så blir det mest att vi pratar tills våra käkar typ går ur led ;) Men det är så mycket samtalsämnen som ska hinna gås igenom liksom eftersom vi ses så sällan...
På måndag är min semester i Gävle slut...det känns lite vemodigt men ändå skönt att liksom komma ett steg närmare hösten o att allt kommer igång som vanligt igen!

Idag har min älskade Stella namnsdag, på måndag får jag äntligen komma o hämta henne - DET längtar jag verkligen till!!

Här är hon min lilla sötnos :)

Solen har återvänt!

Åh det är så härligt att jag nästan hoppar högt, men för tillfället befinner sig solen över Gävle, ja utifall ni andra i vårt avlånga land undrade vart den va.....

Idag sov jag till typ halv tio....gick upp o åt en banan, snörade sedan på mig joggingskorna o gav mig ut på en morgonpromenad (en väldigt sen sådan) jag gick min vanliga runda, i min oas - Boulongerskogen. Ni som besökt Gävle men aldrig vart i vår oas, kom tebax o besök den! Jag kan inte nog lovprisa Boulongerskogen för jag tycker den är så himla mysig....man har minnen från varenda kvadratcentimeter av den parken :) från det att man var där med dagis eller fritids på små utflykter...till att man som tonåring, o lite på kanelen vandrade runt i parken med tjejkompisarna...

Men nu har jag avnjutit en sen frukost: (vad allting blev sent idag då...) havregrynsgröt och grapefruktsjuice. Nu är det dags att ta en snabbdusch för att sedan återta platsen som jag skulle spendera hela min semester i Gävle på:
                                                       I Solstolen!!!

Det är fest i stan....

Ja nu har jag anlänt till Gävle!
Igår kom pappsen o hämtade alla mina pinaler o vi fyllde polar'n, ja bilen alltså. Det är en Wolksvagen Polo o den kallas polar'n. Imorse när jag gick upp möttes jag av en dyser syn - mer regn....
Så idag har jag vart inne o haft mysbyxdag....färgat håret har jag oxå gjort, bild lägger jag in imorrn när jag hunnit fixa til slingorna i håret. Ikväll har jag, hellan o jen vart nere på cityfesten o kollat på Amanda Jenssen - ja ni vet hon som kom tvåa i Idol. Hon va bra, gävleborna va sämre o verkade inte riktigt vilja klappa med i låtarna när hon tyckte att man skulle göra det. Vi hade inte så mycket känsla helt enkelt, jag o hellan skämdes a gävlebornas vägnar o tyckte det va tur att vi inte behövde bekänna oss som gävlebor längre...

Sen gick vi och åt, jag o hellan åt wookad älg o jen tacotallrik. Den wookade älgen rekommenderas!! Jag träffade en jag känner sen tidigare, Ica eller Mikael som han heter egentligen. Jag hade honom som fritidslärare när jag gick i lågstadiet på solängen, han berättade att han jobbar kvar där på solängen, firar 20 år där nästa år, plus att han jobbar i sin frus second handbutik på söder, Nött och Nytt.
Anledningen till att vi gick dit var för att hellan köpt en assnygg väska där i veckan, nu ville jag ha en liknande men hittade ingen....sen drog vi hem....känner mig lite som en panchis som kom hem före mamma o pappa, men imorrn blire party. Då ska jag o Jen dricka drinkar :)

Nu sitter jag på mamsen o pappsens altan...o det var ju såhär jag hade föreställt mig semestern hos dem: softande på altanen, tända ljus o vira in sig i en filt när det blir mörkt o kallt ute. Dricka kalla drinkar när det är varmt på dan, o stora koppar med hett te på kvällen...nu gör jag tvärtom, dricker en kall drink fastän det är kallt ute.

När jag blir stor o har ett fett banklån o ett stort hus med en altan, då ska jag oxå ha en fin altan, med massa sittplatser o ljuslyktor o blommor o grill o sånt.....

Semester o vädersnack

Jag vaknade upp på min första semesterdag.....till ett fint regn o grå himmel o dis....toppen...
Fortsätter det här så kommer jag att börja hösten som en deprimerad människa. Så vad ska man göra nu då när man inte ens kan va ute på semstern? Läsa böcker kanske, men det kommer att tråka ut mig tillslut! Meterologen på nyhetsmorgon imorse kunde lova att detta skitväder skulle fortsätta resten av veckan men sen kunde han inte spå längre.

Menåhhh....jag vill ju veta om det är lönt att hoppas på sol eller tårögd bege sig till biblioteket under paraplyet!!

I hate goodbyes...

Idag var det sista dagen på jobbet, som jag hade väntat mig blev det jobbigt. Margareta ute på landet kramade om mig och önskade mig lycka till med utbildningen och sa att jag gärna fick komma tillbaka nästa sommar och plocka fläder :)
Marianne, lilla Marianne ställde sig på tå och gav mig en stor kram. Greta fick jag också en kram av...men Margit var det jobbigt att säga hejdå till...hon höll mig i handen o sa flera gånger hej då, hej då...o sen precis när jag gick och stor i dörren så ropade hon att hon skulle sakna mig, jag kommer att sakna dig med, ropade jag tillbaka....

Jag hade aldrig trott när jag började det här jobbet att jag skulle komma att tycka om det så. Inte så att jag skulle kunna göra det resten av livet men det har verkligen vart ett av de roligaste sommarjobben jag har haft!

Får du någonsin chansen att jobba inom hemtjänsten - så ta den! Man känner sig så värdefull och att man verkligen gör en insats för de här gubbarna o tanterna...Nu ska jag sitta här hemma o snyfta lite....eller nej, jag gråter inte, men jag hatar verkligen hejdå-stunder. Jag har sagt det förut men jag har en slags hat-kärlek till flygplatser för 50 % av gångerna är man där och lämnar någon man älskar, och de andra 50 % av gångerna är man där och hämtar någon man tycker om...den där jobbiga känslan man har i magen när man tvingas säga hejdå, den hade jag hela dagen idag...

Imorrn ska jag packa det sista, o framförallt soooova :) Pappa kommer på kvällen o hämtar mig o mina pinaler...
Men till alla mina gamlingar därute - tack för att ni gjorde min sommar så innehållsrik, jag saknar er alla redan!

Flädersaft

Jag fick ju, som jag berättade tidigare på bloggen, fläder av en tant som vi på hemtjänsten hjälper ute på landet. Av de ca 40 klasar fläder jag fick av henne blev det 2 liter god flädersaft:

ca 30 blomklasar av fläder
3 stora citroner
1,5 liter vatten
1,5 kilo socker
50 g citronsyra

Lägg de sköljda blomklasarna i ett kärl stort nog att rymma minst 5 liter. Borsta citronerna i varmt vatten och skär dem i tunna skivor och lägg dem tillsammans med fläderblommorna. Koka upp vatten, rör ner socker + citronsyra. Häll detta över fläderblommorna och täck med lock. Låt stå svalt i 3-4 dagar (jag hade min hink längst ner i kylen).
Sila saften och häll upp i flaskor. Saften tål även att frysas och håller sig bäst då :)

Strössel

Jag drömde att jag va i värsta strösselbutiken inatt...med strössel i alla möjliga former o färger. Har alltid tyckt att Sverige har lite tråkiga strössel i butikerna...när mamsen o pappsen va på Cran Canaria förra hösten kom de hem strössel i glada regnbågsfärger i form av hjärtan o stjärnor....säkert fulla med förbjudna färgämnen men ändå lite roliga...
Men varför drömde jag om detta?? Kanske är jag sugen på att baka strösselmuffins...med creamcheesetopping o strössel  på?