litet norrländsk lexikon...

efter 9 månader i umeå har man snappat upp endel säregna ord...:

fara = åka
ex. ska vi fara ner på stan? jämför rikssvenska, ska vi åka ner på stan?

he= ett slags multiord för ställa, lägga, sätta
ex. he den där! jämför rikssvenska, ställ den där!

paltkoma= övermättnad (läst på telefonkatalogen)

jo men visst = (kan man nästan svara på varenda fråga som ställs)

Med detta lilla lexikon borde du klara dig ett tag i norra norrland...jag har nu alltså bott där i 9 månader och det känns jättekonstigt....när jag tittar på en karta kan jag liksom inte fatta att det är så himla långt bort från gävle! och när jag körde vägen hem med pappa så kändes det inte så långt bort som när jag åkte vägen första gången, dvs när jag flyttade upp alla mina grejor.

Det var riktigt sorgligt att säga hejdå till Marie och Katarina i fredags, vi firade sommarlovet med att köpa en varsin glass o sitta i den strålande solen utanför samhuset som vetter mot dammen. När jag åkte ifrån skolan fick jag goosepimps o kunde nästan inte fatta att dagen nästan va där som jag hade väntat så länge på - dagen då jag skulle få åka hem till gävle! nästan sen jag började skolan igen efter julen, i januari har jag längtat o väntat...o nu när dagen va här ville jag nästan inte ha den längre...jag vet inte varför men jag är så....o lustigt nog va jag likadan när jag hade kommit in i umeå...då hade jag väntat i 2 år på att få börja plugga..åsså ville jag nästan inte börja när jag väl hade kommit in....vilken konstig egenskap jag har...hmmm.

Men nu iaf...1 år avklarat på socionomprogrammet, dvs 2, 5 år kvar och jag måste få erkänna att jag är stolt över mig själv...hurra vad jag är bra!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback